NIEUWS
Wagen- en machinepark van de Laarakkers Groep wordt steeds energieneutraler
De Laarakkers Groep beschikt over een groot wagen- en machinepark. Vooral de zware machines welke op onze projecten ingezet worden, verbruiken veel brandstof en stoten daardoor onvermijdelijk CO2, fijnstof, roet- en stikstof uit.Daarom is het essentieel om de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen van ons wagen- en machinepark te reduceren. Dit doen we door elektrificatie en het inzetten van synthetische brandstof. Deze maatregelen hebben er onder andere toe geleid, dat wij onze CO2-uitstoot al met 6% hebben verminderd. Schonere graafmachines Onze nieuwste graafmachines zijn uitgerust met schone motoren die voldoen aan de Stage V-norm. Dit betekent dat ze minder brandstof verbruiken en dus minder verontreinigende stoffen en minder CO2 uitstoten. Een verdere optimalisatie om onze emissies te beperken, is het inzetten van graafmachines met een hybride hydraulisch systeem. Wanneer de giek wordt neergelaten, wordt de accumulator geladen. De opgeslagen energie wordt vervolgens gebruikt om de hulpmotor voor het motorsysteem aan te drijven. Zo kunnen we 15-20% brandstof en CO2 besparen. Op weg naar ons doel van emissievrij slopen zetten wij ook in op volledig elektrische en dus emissievrije machines. De eerste elektrische graafmachine is aangeschaft: de DOOSAN DX300LC, uitgerust met 3 accu’s met elk 390 kWh en 8 uur achter elkaar inzetbaar. Verduurzaming wagenpark De eerste stappen in het verduurzamen van de logistieke activiteiten en het wagenpark zijn gezet. Onze logistiek partner Wim Martens Logistics B.V. heeft 2 elektrische Volvo FH 4×2 trucks besteld. De eerste elektrische bedrijfsauto is sinds augustus in gebruik. Door te blijven investeren in een modern en duurzaam wagenpark focussen wij ons op schonere ritten en het reduceren van onze eigen CO2-voetafdruk. Daarnaast onderzoeken we of we in toekomst bijvoorbeeld waterstof kunnen toepassen als brandstof. Even voorstellen: onze nieuwste duurzame aanwinsten:
Hitachi 250-7 graafmachine met schone motor
Volvo EC350E Hybrid graafmachine
Caterpillar 326 Next Gen graafmachine
Caterpillar 352 Next Gen graafmachine
Coming soon: DOOSAN DX300LC Electric graafmachine
CUPRA Born elektrische auto
2x Volvo FH 4×2 E-truck
Hoogwaardig hergebruik van gevelbekleding
Bij de sloop van het Commerzbank-gebouw in Düsseldorf hebben we circa 125 ton gevelbekleding kunnen behouden voor hergebruik.De platen werden zeer zorgvuldig handmatig gedemonteerd en op pallets verpakt. Een gespecialiseerd bedrijf heeft de conglomeraat-platen gereinigd om elders weer een nieuwe bestemming te kunnen krijgen.
Elektrisch wagenpark: eerste e-auto voor Laarakkers
Augustus 2022
Op weg naar Co2-neutraliteit zet Laarakkers ook in op elektrische mobiliteit.Sinds begin deze maand is de eerste e-auto bij Laarakkers in gebruik. De CUPRA Born heeft een actieradius van 424 km met een vermogen van 150 kW.Na de eerst twee weken met de auto te hebben gereden, bericht onze collega Ilja dat hij zeer tevreden is met de auto.
In toekomst zullen alle bedrijfsauto’s elektrisch aangedreven worden. Om de overgang naar elektrische mobiliteit ongecompliceerd en efficiënt te maken, willen wij op onze bouwplaatsen mobiele oplaadvoorzieningen installeren.
Laarakkers Groep verlaagt CO2-footprint met Volvo Electric
Juli 2022
De Laarakkers Groep uit Boxmeer heeft onlangs de order getekend voor aankoop van een Volvo FH 4×2 Electric trekker. Deze truck zal worden ingezet voor het kippertransport van zand en grind voor de betonindustrie in Oost-Brabant/Noord Limburg. Het bedrijf is op meerdere gebieden bezig met het verlagen van de CO2-footprint, waar de Volvo Electric een significante bijdrage aan gaat leveren.Laarakkers is een toonaangevend aannemer van sloopwerken. Marcel Laarakkers is samen met zijn broer Wiljan Laarakkers eigenaar van het bedrijf waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Zo heeft het bedrijf onder andere een eigen recyclingtak voor puin, hout, tuin-, sloop- en bouwafval en metalen zoals ijzer, aluminium en koper. Laarakkers verwerkt steenpuin tot gebroken puin, menggranulaat of betongranulaat. Het betongranulaat wordt vervolgens ook weer als grindvervanger gebruikt in nieuwe beton, waarmee de markt bespaart op primaire grondstoffen. Maar ook op andere vlakken is Laarakkers bezig met verduurzamen. Marcel Laarakkers licht toe: “We hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in zonnepanelen, maar ook in elektrische machines en aggregaten.” De toevoeging van een Volvo Electric sluit dus perfect aan bij de duurzaamheidsvisie van Laarakkers: “We willen laten zien dat het ook anders kan dan de inzet van traditionele (diesel)trucks. Het is anders en nieuw en dat zal wennen zijn, maar uiteindelijk is dit wel de toekomst”, aldus Marcel Laarakkers. Laarakkers werkt voor de werkzaamheden die voortvloeien uit het slopen van gebouwen samen met verschillende bedrijven. Wim Martens Logistics maakt deel uit van de Laarakkers Groep en verzorgt onder andere het kippertransport van zand en grind voor de betonindustrie. De nieuwe Volvo Electric zal daarom in de kleuren van Wim Martens Logistics gaan rijden op een vaste route, voor een vaste opdrachtgever. Hierdoor wordt ook het opladen van de truck getackeld. Marcel Laarakkers legt uit: “Duurzaam ondernemen en minimaliseren van de footprint is inmiddels een vaste vereiste binnen aanbestedingen. Daar móet je als aannemer op inspelen, maar ook in samenwerken met elkaar. We zijn bijvoorbeeld in overleg met onze opdrachtgever om op locatie te kunnen laden, zodat we zo min mogelijk ‘lege’ kilometers rijden. We hebben berekend dat één keer bijladen in de verplichte rusttijd voldoende zou moeten zijn om de hele dag te kunnen rijden.” ’s Nachts kunnen we in de daluren volladen. De keuze voor BAS Truck Center en Volvo Trucks in de stap naar verduurzaming is voor Laarakkers een logische: “Volvo Trucks kan af-fabriek een complete, elektrische truck leveren. Daarbij hebben we een lange en goede ervaring met het merk en Volvo trucks-dealer BAS Truck Center.” De nieuwe Volvo FH wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 afgeleverd.
Hergebruik van baksteen
Op onze ontwikkellingslocatie in Viersen-Dülken, vlak over de grens bij Venlo zijn wij met de sloop van een oud fabrieksterrein begonnen. Een gebouw in de echte Nederrijn-stijl, grotendeels van baksteen gebouwd. De stenen worden verwijderd, schoongemaakt en op pallets bij onze klant afgeleverd. Dit is geen recycling maar upcycling. Als onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie willen we de komende jaren zoveel mogelijk materialen uit de sloop terug in de kringloop brengen, bij voorkeur in een hoogwaardige vorm. Samen met onze klanten en organisaties zoals Madaster, Insert en DGNB zijn we op weg daarheen.
© 2024 Laarakkers | Privacy- en cookieverklaring
Juni 2022
Op onze ontwikkellingslocatie in Viersen-Dülken, vlak over de grens bij Venlo zijn wij met de sloop van een oud fabrieksterrein begonnen. Een gebouw in de echte Nederrijn-stijl, grotendeels van baksteen gebouwd. De stenen worden verwijderd, schoongemaakt en op pallets bij onze klant afgeleverd. Dit is geen recycling maar upcycling. Als onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie willen we de komende jaren zoveel mogelijk materialen uit de sloop terug in de kringloop brengen, bij voorkeur in een hoogwaardige vorm. Samen met onze klanten en organisaties zoals Madaster, Insert en DGNB zijn we op weg daarheen